Spring naar content

Cases

AbbVie vergroot slagkracht met Allied Forces

16 juni 2021

Hoe maak je een organisatie weerbaar en wendbaarder in tijden van verandering? Biofarmaceutisch bedrijf AbbVie ontwikkelde samen met Allied Forces een manier van werken die past bij de uitdaging waarvoor de organisatie staat. Inmiddels is het staande praktijk in alle geledingen van het Nederlandse filiaal.

“Het zorglandschap is continu in beweging. Innovatieve oplossingen zijn nodig om te kunnen blijven doen waar het om draait: waarde toevoegen voor alle mensen die vertrouwen op onze geneesmiddelen. Dat vraagt om meer samenwerking en het maken van duidelijke keuzes”, aldus Lennaert Rijken, General Manager Nederland. Geïnspireerd door het boek “Extreme Ownership” (over de werkwijze van de Amerikaanse Navy Seals) is AbbVie op zoek gegaan naar een partner die kon helpen om de slagvaardigheid te vergroten en de juiste voorwaarden te scheppen. Daar kwam Allied Forces in beeld.

High Performing Team

Oprichter en directeur Armand van Velzen:“Ownership is één van de pijlers onder onze filosofie. Succes en resultaat boek je sámen, met een high performance team dat vertrouwen, commitment en ownership gebruikt als fundament voor samenwerking. Dat vraagt om een specifieke mindset, die wij heel goed kennen vanuit onze opleiding bij het Korps Mariniers en die wij nu projecteren op het bedrijfsleven. Met bewezen succes.

Samen met AbbVie zijn we aan de slag gegaan met een maatwerkprogramma voor leiderschap en competenties. We namen teams mee offsite om zelf te ervaren wat een high performance-cultuur inhoudt. De deelnemers kregen diepgaand zelfinzicht en leerden wat de waarde is van reflectie en evaluatie, stappen die essentieel zijn voor een optimale leer- en verbetercultuur.”

Onvergetelijke ervaring

Lennaert: “De kracht van het programma zit in de drietrapsraket: 1) de theorie van het Navy Seals-boek inclusief een self assesment per deelnemer, 2) de simulatie tijdens een meerdaagse offsite meeting en 3) de borging van het Extreme Ownership gedachtegoed in het dagelijks werk door middel van een concrete business assignment. Zo krijgen we het écht in het DNA van de organisatie.”

Manager public relations Femke Sanders over het programma:  “Vooral de gezamenlijke ervaring tijdens de externe dagen in Limburg zal mij altijd bijblijven. Die was essentieel om het gedachtegoed eigen te maken, voor iedereen. Eerst ervaar je wat je bij spannende uitdagingen intuïtief doet en vergeet, als mens en als team. Samen maak je een reis door, die je gedachtegang verandert. Je laat het ego los, leert elkaars kwaliteiten benutten en je stelt een helder doel. Dat werkt zo goed dat uiteindelijk elke deelnemer een enthousiaste ambassadeur is van deze manier van werken. We spreken dezelfde taal en werken vanuit een eenduidige methodologie”

Meer jaren traject

Het programma bewijst zich op de werkvloer en is inmiddels uitgerold in de hele organisatie. Lennaert: “Bij mijn aantreden in 2017 zag ik veel gemotiveerde collega’s vol passie werken aan uiteenlopende initiatieven, maar soms misten we structuur en focus. Wat ik mooi vind om nu te zien, is dat mensen zich meer laten uitdagen en dat er goede discussies worden gevoerd. Je mag elkaar altijd bevragen op het einddoel: in hoeverre draagt wat we doen bij aan de verbetering van zorg voor de patiënt. Waarom-vragen helpen ons verder, zo ontstaat een lerende organisatie met een innovatieve instelling.”

Het succes van het programma valt of staat met de continuïteit. “Het merendeel van onze medewerkers heeft het programma gevolgd. Hierdoor hebben we veel expertise in huis. Daarnaast blijven we continu in gesprek met Allied Forces om het programma te vernieuwen en te verrijken. Het blijft onderhoud vragen. Daarom maakt het nu ook onderdeel uit van ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers, onze planningscyclus en AbbVie teambuilding trajecten. Als organisatie steken we graag energie in de continuïteit. Uiteindelijk leidt het namelijk tot een slagvaardige organisatie!”

Over AbbVie

AbbVie is een internationaal biofarmaceutisch bedrijf dat innovatieve geneesmiddelen ontdekt, ontwikkelt en introduceert voor ziekten waar nog medische vooruitgang te behalen is. De ziektegebieden waarin het bedrijf werkzaam is, zijn immunologie, virologie, neurologie oogzorg en hematologische oncologie. Bij AbbVie werken mensen met verschillende achtergronden, vakkennis en perspectieven. Mensen helpen fit te zijn voor werk en privéleven, daar zetten zij zich voor in. In een open cultuur kan iedereen de eigen unieke ideeën, benaderingen en ervaringen inzetten om zorg te verbeteren. Dit gebeurt wereldwijd met 47.000 medewerkers in meer dan 175 landen. In Nederland zijn 300 mensen voor het bedrijf werkzaam op de kantoren in Hoofddorp en Zwolle.

 

Lees het artikel over onze samenwerking op de website van Abbvie: