Spring naar content

Het Japanse chemieconcern Kisuma heeft sinds 1999 een vestiging in Veendam, waar zeer zuiver magnesiumchloride in de grond zit. Al bijna net zo lang werkt Marcel Oolbekkink daar, inmiddels als managing director van de fabriek, die 24/7 draait. Hij zocht het optimum tussen de Japanse langetermijnvisie en de Europese werkcultuur. En schakelde Allied Forces daarbij in.

Magnesium is de belangrijkste grondstof voor de producten van Kisuma, die je veelal tegenkomt als additief in de kunststofindustrie. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt in brandvertragende artikelen. In die wereld wil Kisuma ‘technology leading supplier’ zijn, dankzij unieke technologie, productie op maat én R&D in co-creatie met klanten. Serieuze ambities, waarvoor Marcel een ijzersterk team wilde smeden.

Hij koos indertijd voor Kisuma, omdat hij “klaar was” met het kortetermijndenken van beursgenoteerde, Amerikaanse bedrijven. “Ik was benieuwd naar de Japanse werkwijze. Bij Kisuma staat altijd de lange termijn centraal. Als je je zaken op orde hebt, schrikt men niet van een incidentele tegenvaller. Het voelt een beetje als een familiebedrijf, waar continuïteit altijd de prioriteit is. In de crisis van 2008-2009, die ons heel zwaar trof, hadden we misschien de helft van het personeel moeten ontslaan, maar het hoofdkantoor besloot iedereen te behouden. We zouden ze snel genoeg weer nodig hebben.”

Tot 2015 rapporteerde Marcel direct aan een Japanse directeur. Toen kreeg hij het vertrouwen om zelf de leiding te nemen, “als hij het allemaal zo goed wist”. Vanaf dat moment groeide de ambitie om een kleine wending te geven aan de heersende cultuur. “Ik wilde wat meer vooruit kijken, kansen pakken. Daarbij paste een ander type managers, om grote ideeën voor de toekomst uit te werken. We stelden een afgewogen, internationaal team samen. En om dat team te ontwikkelen, zocht ik een goede partner.”

In de vele managementcursussen die Marcel had gevolgd, miste hij het aspect leidinggeven.
En als alumnus van de onderofficiersopleiding, voelde hij bij voorbaat al een klik met Allied Forces. Die werd bevestigd door het contact met Marieke Plas. “Zij zag de dynamiek en begreep al snel waar wij als team tegenaan liepen: Te weinig interactie tussen afdelingen, te veel eilandjes en te lief voor elkaar. Terwijl we juist meer multidisciplinair moesten gaan werken om grote, nieuwe projecten aan te trekken. Het technology readiness level moet niet alleen door R&D worden bepaald, maar ook door marketing en sales.”

Geheel volgens de werkwijze van Allied Forces werden eerst gesprekken gevoerd met de afzonderlijke MT-leden, onderbouwd met een gevalideerde analyse. Daarna trok het MT naar een verbouwde watertoren bij Hardenberg voor een off-site. “Daar hebben we veel gediscussieerd, maar ook veel gedáán: praktijkopdrachten. In het donker moesten we erop uit om onder tijdsdruk en als team een crisissituatie op te lossen. Een mooie, confronterende case over communicatie en samenwerking. Die dynamiek maakte de weg vrij voor eerlijke gesprekken over onze future state: hoe wij het bedrijf in 2025 zien. En wat daarvoor nodig is.”

“De gezamenlijkheid van zo’n proces geeft veel meer draagvlak om het ook écht te gaan doen. De mensen van Allied Forces weten heel goed hoe ze moeten faciliteren, alleen ingrijpen wanneer het nodig is en dán theorie inbrengen. Dat is ervaringsleren.”

Het effect van het programma? “We doen het nu met z’n allen. Niet meer: Operations kijkt naar het bestaande, R&D naar het nieuwe. Van de must-win battles (strategische doelstellingen waarop iedereen commitment geeft en die essentieel zijn om de gewenste eindsituatie te bereiken) hebben we zelf concrete plannen gemaakt. Samen besluiten we wat we ermee doen: doorgaan, stoppen, versnellen.
Ik wil het niet per se hieraan koppelen, maar vorig jaar hebben we een topjaar gedraaid.”

‘Proof of the pudding’ was een grote fabrieksproef die Kisuma recent uitvoerde. Marcel: “We hebben een product in één keer vanuit het laboratorium naar een productierun gebracht. In de oude situatie was dat nagenoeg onmogelijk geweest. Maar nu hebben we vanaf het begin alle afdelingen er nadrukkelijk bij betrokken. Het belang van dit project werd overal gevoeld.”

“Als je weet wat de opdracht is, vind je samen oplossingen voor tussentijdse problemen. We zijn onderdeel van een groter geheel. Iedereen kende het plan, niet alleen de eigen taak daarin. Het was absoluut niet gemakkelijk, maar de proef is geslaagd. Lab, productie en verkoop hebben intensief samengewerkt en de klant erbij betrokken. We fungeren als één team. Het product is custom made en wordt nu verder geoptimaliseerd.”

Het gedachtegoed van Allied Forces is springlevend bij Kisuma. En Marcel wil het graag verder verspreiden in het bedrijf. “Het moet beklijven, anders was de hele exercitie niet duurzaam. In de tweede helft van het jaar willen we het programma graag een vervolg geven met het MT en de staf. En ik weet dat sommige afdelingen razend benieuwd zijn.”