100% COMMITMENT BIJ KEMPEN
Eén van de activiteiten van de Nederlandse zakenbank Kempen is het adviseren en bemiddelen in effecten voor institutionele beleggers en corporates binnen een aantal niches. In het dagelijks werk staan onder meer sales-trading en trading centraal. Om de samenvoeging van deze twee verschillende teams, die veel samenwerken, te begeleiden, werd Allied Forces ingeschakeld.
Vooropgesteld: In sales en trading werken bijzonder kundige, toegewijde professionals. Top of the class, zogezegd. Er wordt van 8 tot 6 continu gehandeld op het scherp van de snede. Tegelijkertijd worden klantrelaties gemanaged. Geen sinecure.
Managing director Jetze Oosthoek: “We wilden graag dat mensen elkaar beter leerden begrijpen. Dat ze elkaars werk konden overnemen. Dat ze één team werden.” Om een helder beeld te krijgen van het team, heeft Allied Forces persoonlijkheden in kaart gebracht en teamleden ondervraagd over geschreven en ongeschreven regels, spanningen en barrières voor een goede samenwerking. Er bleek voornamelijk behoefte aan duidelijkheid en vertrouwen.”
Oosthoek: “Bij een samenvoeging is altijd zelf- en teamreflectie nodig. Wat is de dynamiek tussen de oude en jonge garde? Waar gaan we met z’n allen naartoe? Op een vrijdagmiddag, na sluiting van de beurs, nam Allied Forces ons mee op pad. Twee dagen vol challenges.” Enerzijds fysiek (abseilen met mariniers, slapen in een militaire bunker), maar vooral mentaal. “We hebben veel geëvalueerd. Op een productieve manier, als een high performing team. Er is vooral 100 procent commitment uitgesproken. In een vreemde omgeving kijk je anders naar jezelf en elkaar en zie je andere kwaliteiten. Je beseft hoe hard je elkaar nodig hebt. ”
Een paar maanden later keerde Allied Forces terug voor het opstellen van het strategische plan: de verworven inzichten koppelen aan strategie, doelen en taken voor het team. Weer later: cultuuronderzoek. Er zijn interviews gehouden en we hebben een workshop gedaan om concreet gedrag af te spreken: hoe gaan we met elkaar om? Wat vinden we belangrijk in de omgang met elkaar en waar spreken we elkaar op aan? Tot besluit hebben we gezamenlijk de kernwaarden van ons team bepaald: verbondenheid, ondernemerschap en vakmanschap.
“Als je blijft doen wat je altijd deed,” stelt Oosthoek, “dan gebeurt er niks. Dan haal je nog niet de helft van de potentie uit het team. Traditioneel hiërarchisch denken, is funest voor innovatie. We werken met heel slimme, gepassioneerde mensen, die moeten kunnen meepraten. Daarvoor hebben we nu een methode, waarop iedereen vertrouwt. We weten elkaar veel beter en sneller te vinden. Dat zorgt bijvoorbeeld voor kruisbestuiving in de business. En dat levert direct resultaat op!”