Allied Forces groeit mee met Takeaway.com

Takeaway.com is een Nederlands succesverhaal. Wij kennen het als Thuisbezorgd.nl, maar het beursgenoteerde bedrijf is actief door heel Europa èn verder. De voorgenomen fusie met het Britse Just Eat onderstreept de stormachtige groei van de online maaltijdbezorger. Het is een mooie uitdaging voor Global Sales Director Silvie Cremers om in alle landen de sales voor restaurants met eigen bezorging op één lijn en een hoog niveau te brengen. Allied Forces begeleidt die permanente missie.

 

In de snelle, hectische groei van Takeaway.com is het zaak de organisatie ‘aan te haken’. De digitale grow-up ontwikkelt zich razendsnel in alle richtingen. Cremers: “Toen ik in 2015 aantrad, zag ik een heel gemotiveerd team maar ook veel ruimte voor ontwikkeling. Een extra managementlaag was essentieel. En structuur in zowel de aansturing als de persoonlijke ontwikkeling van alle salesmedewerkers.”

 

Allied Forces kreeg in 2016 de eervolle taak trainingen in sales skills te ontwikkelen en uitvoeren voor teams in diverse landen. Eens per jaar voor inside, field en after sales. Zuleiga Benjadi, inmiddels gepromoveerd tot Team Lead, was een van de eerste deelnemers: “Aanvankelijk was ik wat sceptisch, maar het bleek meteen heel leerzaam. Ik ben me bewuster geworden van mezelf en heb nieuwe technieken geleerd. Dat komt zéker ook door de trainer, die veel vertrouwen gaf en de drempel verlaagde. Bij rollenspelen helpt dat enorm om echt in de training op te gaan.”

 

Sales Director Cremers: “Dat vind ik heel belangrijk: de klik tussen trainers en deelnemers. Er zijn nu een paar trainers actief die enorm worden gewaardeerd. Die specifieke kennis beheersen en aanvoelen waar de behoeften liggen. En is die klik er een keer niet, dan wordt ingegrepen. De salestrainingen hebben een hoog energieniveau, daar houden sales-mensen van. De harde skills hebben we er goed in zitten en is een kwestie van continue aan blijven werken, ook via interne training. Nu de softe kant: teamontwikkeling. Daarvoor heeft Allied Forces een training ontwikkeld met de focus op ‘ownership & attitude’.”

 

De gemiddelde leeftijd bij Takeaway.com is 29. Daarom vindt Cremers ook teamontwikkeling heel belangrijk. “Onze medewerkers hebben er doorgaans nog weinig ervaring mee: ownership, over je eigen kaders en grenzen heen kijken, en attitude, goed luisteren en productief vergaderen. Het is aan onze Heads of Sales en Team Leads om de training door te zetten in de dagelijkse praktijk. Zij staan samen met de Team Leads voor de troepen.”

 

Team Lead Zuleiga Benjadi: “Ik ben hét aanspreekpunt op de werkvloer. Ik spreek iedereen, ook individueel. Daarom is team development zeer welkom. We leren elkaar op een andere manier kennen. In de training zijn mensen heel open, geven zich bloot. Je ziet hoe iedereen in het team staat. Door samen opdrachten uit te voeren, zie je de lijnen lopen: Wie neemt de leiding, wie heeft het hoogste woord, wie pakt het over? Die rollen zie je vervolgens terug in het dagelijks leven.”

 

Het ontwikkelingsprogramma voor Team Lead behandelt samenwerking, gedrag en communicatie. Het traject van een half jaar begint met management drives, dan drie sessies van één of twee dagen, ondersteund met coaching. De groepen zijn gemixt over maar liefst elf landen waar het bedrijf actief is. Het programma eindigt met een gezamenlijk plan voor teamontwikkeling in de praktijk – het creëren van een Team Development Programme. Aligned over alle landen, te presenteren aan de Heads of Sales en Global Sales Director.