CASE Rijksoverheid

Een ICT-dienstverlener binnen de overheid gaat haar diensten ook buiten het eigen departement aanbieden. Hiervoor is het noodzakelijk dat de teams commerciële vaardigheden optimaliseren voor een effectieve acquisitie en delivery.

Group 3

Aanpak

Bij de accountmanagers (buitendienst) en de servicemedewerkers (binnendienst) zijn competenties gemeten en individuele ontwikkelmogelijkheden geïnventariseerd. Ontwikkelbehoeften zijn 1-op-1 besproken met een Allied Forces-coach. Een kwart van de deelnemers heeft een individueel maatwerk coaching traject gevolgd, bestaande uit meerdere coachinggesprekken en een concreet competentie-ontwikkelplan. Daarna zijn alle deelnemers getraind. Accountmanagers in het voeren van commerciële gesprekken, en servicemanagers in het onderzoeken van aanvullende behoeften tijdens klantcontact.

Resultaat

De deelnemers beoordeelden het programma gemiddeld met 8,7. Alle deelnemers zijn van mening dat het programma direct bijdraagt aan het verbeteren van hun commerciële performance.